Pojedač hriechov

7. září 2011 v 23:15 | Miroslav Čonka |  Sväté Písmo

Minule som si v televízii pozrel film s názvom Pojedač hriechov. Dalo by sa u neho čo to rozoberať. Ja ho rozoberať nebudem. Tento film však ma nútil zamyslieť sa a zalistovať v Písme, čo sa tam vlastne o hriechu a odpustení spomína.


Tak vezmime si hlavne evanjeliá. Podobenstvo o farizejovi a mýtnikovi z Lukášovho evanjelia 18, 10-14. Je to známe podobenstvo a končí: Mýtnik stál celkom vzadu a neodvážil sa ani oči k nebu zdvihnúť, ale bil sa do pŕs a hovoril: Bože, buď milostivý mne hriešnemu. Hovorím vám: Tento odišiel domov ospravedlnený, a nie tamten. Lebo každý, kto sa povyšuje, bude ponížený, a kto sa ponižuje, bude povýšený." Ježiš hovorí, že ospravedlnený odchádza mýtnik, ktorý s pokorou a ľútosťou prišiel za Bohom, aby mu odpustil hriechy. Ďalšie podobenstvo je z Lukášovho evanjelia tiež 5,17-24. Toto podobenstvo je spomenuté aj v Matúšovom a Markovom evanjeliu, no v nich nie je až tak dobre opísané. 20 Keď videl ich vieru, povedal: "Človeče, odpúšťajú sa ti hriechy." 24 Ale aby ste vedeli, že Syn človeka má na zemi moc odpúšťať hriechy". Ježiš hovorí, že sa odpúšťajú mu hriechy pre jeho vieru a na to zákonníci a farizeji vravia, že ako to, že mu odpúšťa hriechy. Ježiš im odpovedá, že má tu moc odpúšťať hriechy. Iné miesto Lukášovho evanjelia vraví o kajúcej a milujúcej žene. Je to Lk 7,36-50. 47 Preto ti hovorím: Odpúšťajú sa jej mnohé hriechy, lebo veľmi miluje. Komu sa menej odpúšťa, menej miluje." Ježiš jej odpúšťa hriechy pre jej veľkú lásku. Na to však ešte spomína: 50 On však povedal žene: "Tvoja viera ťa zachránila. Choď v pokoji!" Máme tu opäť pokánie, vieru a navyše lásku. Nedá sa zabudnúť na pasáž z Lukášovho evanjelia, kde Ježiš odpúšťa zločincovi ukrižovanému s ním. To bolo spomenuté taktiež aj v tom filme. Je to pasáž Lk 23,39-43. Zločinec na kríži sa doznáva ku hriechom ktoré spáchal a prijíma za ne aj spravodlivý trest. Napokon prosí pokorne Ježiša, aby si na neho spomenul keď príde do svojho kráľovstva. Jánovo evanjelium v šestnástej kapitole 8 a 9. verši vraví, že Tešiteľ ukáže čo je hriech a že hriech je to, ak človek neverí v neho, teda v Ježiša. Ján na inom mieste v ôsmej kapitole 24. verši píše: Preto som vám povedal, že zomriete vo svojich hriechoch. Lebo ak neuveríte, že Ja Som, zomriete vo svojich hriechoch." Dvadsiata kapitola Jánovho evanjelia vo svojom 22. a 23. verši píše o tom, ako Ježiš predáva moc odpúšťať hriechy na apoštolov. Takže apoštoli dostávajú túto moc od neho. Jn 20:22-23 Keď to povedal, dýchol na nich a hovoril im: "Prijmite Ducha Svätého. Komu odpustíte hriechy, budú mu odpustené, komu ich zadržíte, budú zadržané." A napokon posledná vec z Matúšovho evanjelia: Mt 12:31-32 Preto vám hovorím: Ľuďom sa odpustí každý hriech i rúhanie, ale rúhanie proti Duchu sa neodpustí. Ak niekto povie niečo proti Synovi človeka, odpustí sa mu to. Kto by však povedal niečo proti Duchu Svätému, tomu sa neodpustí ani v tomto veku, ani v budúcom.


Takže spravil som určitý výpis z evanjelií o hriechu a o odpustení. Z týchto pár riadkov sa dá usúdiť, čo je podstatné pre odpustenie hriechov. Hriechy sa odpúšťajú skrze vieru v Božieho Syna Ježiša Krista. Nevera v neho je priame pôsobenie proti moci Ducha Svätého odpustiť. Odpúšťajú sa aj pre veľkú lásku. Pre úprimnú ľútosť a pokoru. Moc odpúšťať hriechy dáva Duch Svätý ktorý je činný. Hriech proti Duchu Svätému, teda zatvrdilosť proti Božej Pravde znemožňuje Bohu odpustiť hriech, lebo tomu sám človek bráni a takému nikdy odpustené nebude. Ježiš tú moc dal ďalej svojim učeníkom odpúšťať hriechy. Komu oni odpustia, tomu budú hriechy proti Bohu odpustené.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 biroscakovarenata biroscakovarenata | E-mail | 7. září 2011 v 23:39 | Reagovat

Najviac ma zaujala táto časť:
"Iné miesto Lukášovho evanjelia vraví o kajúcej a milujúcej žene. Je to Lk 7,36-50. 47 Preto ti hovorím: Odpúšťajú sa jej mnohé hriechy, lebo veľmi miluje. Komu sa menej odpúšťa, menej miluje." Ježiš jej odpúšťa hriechy pre jej veľkú lásku."
Tu sa ale myslí láska k Bohu. Čo však, ak práve láska je hriechom?
Nie je láska ako láska.

2 Miroslav Čonka Miroslav Čonka | 8. září 2011 v 17:59 | Reagovat

No, cirkev preto rozoznáva tri druhy lásky. Eros, Agape a Charitas. Eros je telesná láska, príťažlivosť. Tá nie je hriechom ak sa naplňuje pod manželským zväzkom so svojim partnerom za účelom plodenia. Charitas je láska ktorá sa dáva bez rozdielu. Je to doslova Božia láska. Tá hriechom byť nikdy nemôže byť. Telesná láska hriechom však sa môže stať. Hriechom smilstva. Ježiš povedal, že ak po niekom len vo svojom srdci zatúžime, tak už s ním smilníme.

3 biroscakovarenata biroscakovarenata | E-mail | 8. září 2011 v 22:48 | Reagovat

:-(
To by sme však museli mať klapky na očiach.Alebo nechodiť nikam, ani na ulicu či do práce. Denne stretávame množstvo sympatických ľudí a myšlienky sú všelijaké. Môžeš ich odháňať, no často sa vracajú. Musí sa však rozlišovať závažnosť hriechu smilstva v srdci a skutkom. Nie je to to isté.

4 Lucia Lucia | 17. listopadu 2011 v 11:26 | Reagovat

Ešte by som len doplnila, že mnohé takzvané "lásky" sa radi skrývajú za toto pomenovanie. Ale veľa krát je to len naše sebectvo, ktoré si ešte aj dovoľujeme volať láska. Keď po niekom v srdci zatúžime alebo s ním  smilníme , náš prvotný motív je túžba zmocniť sa toho človeka, " mať" ho len pre seba.  Mať niekoho. Mať frajera/frajerku... A to je iné ako skutočne milovať. Každopádne, je veľmi ťažké vedieť milovať tak čisto a nezištne, aby naša láska bola naozaj láskou a nie len našou ľudskou pohnútkou, ktorej palivom je pýcha a sebectvo a vôbec nie túžba darovať sa celý bez nároku na odmenu. Ešte , že Boh tak miluje. Ak by ste mali záujem, odporúčam Vám jednu knižku, ak ste ju náhodou ešte nečítali: Rozprávaj mi o láske.

5 Miroslav Čonka Miroslav Čonka | 17. listopadu 2011 v 11:37 | Reagovat

[4]: :D Nuž porozprávaj mi o láske Lucia. O čistej láske, nech počujem krásnu hudbu milovania v mojich ušiach v tvojich slovách! A áno, sebectvo, egoizmus, pýcha a ďalšie zlá. Všetko to máme vo svojom srdci. Nezabúdaj však, že ako sa píše, Boh je žiarlivý Boh a priam žiarlivo túži po duchu čo je v nás. Neznesie modloslužbu a cudzoložstvo, t.j. obracanie sa k cudzím bohom a žitie pre tento svet. To je modloslužba a cudzoložstvo. Boh má k nám spaľujúcu lásku a len pre pár spravodlivých a poslušných znáša aj zlobu ľudstva. Netrhá kúkoľ aby sa nevytrhala s ním náhodou aj pšenica, pretože On je spravodlivý. Nezarmucujte v sebe Ducha Svätého píše sa. My čo sme boli pokrstení, tak máme pečať Ducha Svätého a máme v sebe Ducha Svätého. Preto naše telá sú chrámom Božím.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama