Nestrácajte čas s Chatrčou

12. ledna 2012 v 23:49 | Milan Blazej Garbiar
staršia recenzia knihy Chatrč z portálu Postoy.sk S takýmito dielami mám osobne pocit, že sa budeme stretávať čím ďalej viac a viac a tak teda treba silno rozlišovať.

Fenomenálny globálny úspech kontroverznej knihy Chatrč dorazil aj na Slovensko. Celosvetovo sa doteraz sa vytlačilo 10 miliónov kópii. Kniha onálepkovaná ako kresťanská sa stretla s nebývalým ohlasom . Po tom ako Postoy uverejnil ku knihe perom brata Šavla nadšené hodnotenie som sa rozhodol uverejniť svoju polemiku.

Kniha, ktorú som dostal od priateľov ako darček k meninám ma okažite zaujala. Malé dievčatko Missy sa stane obeťou únosu, sexuálneho zneužitia a vraždy. Jej súrodenci a rodičia prežívajú hlbokú traumu z tejto udalosti. Ako otec dvojročnej dcérky som prežíval Mackov príbeh so všetkými emóciami. Kniha naozaj šokuje príbehom, na ktoré žiadny otec nechce ani pomyslieť. Ktokoľvek bude rozprávať o únose, znásilnení a vražde malého dievčaťa nevyhnutne šokuje a zaujme.

Avšak v ďalšej časti kniha naberá bizarný smer a v mojom prípade som knihu dočítal iba s veľkým sebazaprením. Mack, hlavný hrdina uprostred svojho smútku zrazu dostane záhadné pozvanie, do chatrče, kde bola jeho dcéra zavraždená. Na stretnutie ho pozval sám "boh". Mack po krátkom váhaní pozvanie prijme a v chatrči sa stretne s "božou trojicou", ktorú predstavuje "boh" - mohutná černoška Tato, nie veľmi pekný Žid "Ježiš" a "duch svätý" v podobe aziatky "Saraju". V skratke sa dá povedať, že zvyšok knihy Mack strávi s Tatom, Ježišom a Saraju, ktorí mu rozprávajú o sebe a ľuďoch. Toto rozprávanie nám má priblížiť Božiu trojicu a zároveň recenzie z obálky sľubujú odpoveď na mystérium utrpenia vo svete.

Plané sľuby. Chatrč sa totiž nijako s mystériom utrpenia nevyrovnala. O to aktívnejšie sa snaží prekresliť kresťanský obraz Boha . Čerpajúc z emócii a zranenia, ktoré spôsobí je jej silný príbeh zneužitý. Partizánskym spôsobom prináša protikatolícke teologické pohľady. Miestami z toho trčí až New Age mentalita a synkretizmus.

Kniha tvrí, že jej pohľad na Sv. Trojicu je rozširujúci, osviežujúci a nezaťažený predsudkami. Na mňa však ten pohľad pôsobil ako neuveriteľné obmedzujúci, škatuľkujúci nepochopiteľného a neobsiahnuteľného Boha do akýchsi bizarných mne málo sympatických postáv. Okrem iného v kniha implicitne alebo explicitne podáva nasledovné tvrdenia :
  • Ježiš v knihe spochybňuje náboženstvo a cirkevne inštitúcie
  • Satan a démoni neexistujú
  • Hierarchiu vytvoril človek a Boh ju neschvaľuje
  • Pocit viny je zlý a odvádza nás od Boha
  • Neexistuje posledný sud, súdiť sa budeme sami
  • "cirkevníci" nerozumejú Sv. trojici
Kniha rozhodne nie je elegantnou prózou a pôsobí niekedy neohrabane a úplne nepresvedčivo. Mňa špeciálne vyrušovalo, že každá božská osoba sa pred tým ako čokoľvek povedala vždy "zachichotala" ... ale to môže byt iba zlý slovensky preklad.
Aby som zhrnul, knihu by som svojmu priateľovi neodporučil. Ak ju už niekto ide čítať tak iba ako cvičenie rozlišovania. Môj osobný názor je, že kniha za pár rokov upadne do hlbokého zabudnutia a rozhodne sa nezaradí k veľkým Dostojevského dielam. Ľudia z nej nikdy nenačerpajú čo by mohli načerpať od Terézie z Avily, Sv. Jana z Kríža či iných mystikov. Skôr sa obavám že kniha pár vlažných katolíkov odvedie od pravej viery.

Brat Šavol vo svojom komentári knihu označil za "skriptá dogmatickej teológie písané samým Bohom" a "zjednodušenou verziou teológie Jozefa Ratzingera". Keďže som nedávno dočítal knihu Ježiš Nazaretský od sv. otca je pre mňa tento výrok úplne nepochopiteľný.

Chatrč sa nielen komerčným úspechom podobá duchovným New Age gýčom od Paula Coelha. A rovnako ako Coelhove špirituálne mambo džambo je aj táto kniha stratou času.

A aby som z diskusie neodišiel s nálepkou bigotného katolíka (aj keď mám tú nálepku celkom rád). Odporučím dve skvelé nekatolícke diela:

Lunginov ruský film Ostrov a C.S.Lewisove Rady skúseného diabla.
________________
Na záver prikladám niekoľko pozoruhodných citátov z knihy. Posúdťte sami:
"Nezakladám inštitúcie - nikdy som to nerobil, ani nebudem robiť" (fiktívny Ježiš, Chatrč, strana 137)
____
"Ako som povedal, nezakladám inštitúcie; to je práca pre tých, čo sa chcú hrať na Boha. Takže nie náboženstvo ma veľmi nenadchýna," trocha sarkasticky skonštatoval Ježiš, "a nenadchýna ma ani politika či ekonómia." Ježišova tvár viditeľne potemnela. "A prečo by som z nich mal byť nadšený? Je to ľuďmi vytvorená trojica hrôz, ktoré plienia zem a zavádzajú tých, na ktorých mi záleží. (fiktívny Ježiš, Chatrč strana 137)
____
"Kto tu hovoril niečo o tom, byť kresťanom ? Ja nie som kresťan." (fiktívny Ježiš, strana 139)
____
"Hovoríš, že nemusím dodržiavať pravidlá ?" Mack teraz už úplne prestal jesť a sústredil sa na rozhovor.
" Áno. V Ježišovi nepodliehate nijakým zákonom. Všetky veci sú zákonné." (Saraju, strana 155)
____
"Pravidlá nemôžu priniesť slobodu; majú len moc obviňovať." (Saraju, s.155)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 vesela vesela | Web | 12. ledna 2012 v 23:50 | Reagovat

Dobry clanek, mrkni na muj webik !

2 človek človek | 13. ledna 2012 v 0:06 | Reagovat

Viete čo je problémom dnešnej doby? Citujem jedno dievča: "Verím v kresťanstvo". Moja reakcia na to: "Ver si v čom chceš. Ja verím v Boha."

Mne sa tiež zdala Chatrč nezáživná, ale po prečítaní tohto článku si myslím, že som prehliadla dôležité veci. Asi by som si to mala ešte raz prečítať. Určite by sa mi to páčilo viac. Hlavne ma zaujali tie myšlienky, ktoré ste vy vykreslili ako "nepredstavu" Boha. Moje odporúčanie: prestaňte si ho predstavovať. Skúste ho cítiť.

Ale jednoducho veriaci dogmatik? Pripadá mi to až vtipné. Ale no, väčšina ľudí je taká.Teda nič nové pod slnkom. A nesúdim, lebo nechcem byť súdená. No jedine srdcom cíti človek, čo je pravda. A ak vy to tak cítite, tak vám to nemôžem a ani nechcem vyhovoriť. (Len je mi smutno z toho, že ostatní sa tým nechajú ovplyvniť).

PS: Pekný výber slov, ale názor je priveľmi subjektívny a pre väčšinu ľudí nezrozumiteľný (masu tvoria predsa ľudia, váš blog možno odborníci).

Explicitne, implicitne - väčšina ľudí ani netuší, že  čo to znamená.

Asi to nie je určené obyčajným ľuďom, že?

3 človek človek | 13. ledna 2012 v 0:09 | Reagovat

Poz.: C. S. Lewis bol tiež kresťan aj keď nebol katolikom. Toto je hrozné, ako sa títo ľudia dneska musia skupinkovať...:D

4 Miroslav Čonka Miroslav Čonka | 13. ledna 2012 v 16:12 | Reagovat

[2]: Nuž toto nie je môj článok. Zaujmal ma a vybral som ho na zdieľanie. Autor každého článku má svoje meno hneď pod nadpisom. Treba si niekedy pozrieť aj kto je autor blogu a kto je autor článku. Ale tieto veci ktoré sú opisované vzbudili vo mne pozornosť, pretože je to bežná vec kníh Nového Veku ako opisujú Ježiša a Boha. Na veci máme jednoducho Písmo a Katechizmus. Aké škatuľkovanie. Je to len rozdelenie aby každý vedel o čo sa jedná. Môžem mať veci po izbe rozhádzané a budem mať bordel, nebudem sa vyznať. Môžem mať ich pekne uložené v skrini, v šuflíkoch a bude to zlé, keď budem vedieť o čo sa jedná, budem to mať potriedené a poriadok?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama